2

5 skutecznych technik marketingu internetowego

5-skutecznych-technik-marketingu-internetowego.png

Rosnąca liczba użytkowników Internetu, spadające koszty dostępu, wzrost atrakcyjności sieci, oszczędność czasu, szybkość działania, możliwość gromadzenia szczegółowych informacji o klientach, budowanie społeczności marki - to tylko niewielka część możliwości, którą daje przedsiębiorstwom Internet. Z roku na rok wydatki na reklamę online rosną i w najbliższych latach prześcigną pod tym względem telewizję.

Marketing internetowy można przyrównać do potężnego warsztatu, w którym znajduje się mnóstwo narzędzi. Najważniejsze, by umieć się nimi posługiwać i dobierać odpowiednio do sytuacji. Niestety jest ich tak dużo, że trudno wymienić je wszystkie, dlatego skupmy się na kilku najpopularniejszych i ich praktycznym wykorzystaniu.

 Do najpopularniejszych technik marketingu internetowego zaliczamy:

  1. E-mail marketing
  2. Media społecznościowe
  3. SEO
  4. Marketing wirusowy
  5. Influencer marketing

 

1.    E-mail marketing

Zacznijmy od najstarszego i często niedocenianego narzędzia, jakim jest e-mail marketing.  Wiele firm traktuje sprawę kampanii mailowych po macoszemu wychodząc z założenia, że ich wiadomości powędrują do spamu, lub w najlepszym wypadku dotrą do klienta, ale ten nie podejmie żadnej akcji. Oczywiście -  tak też się zdarza, jednak nie jest to żaden argument, by pominąć kampanie e-mail marketingowe w swojej strategii. Istnieją dwie fundamentalne zalety e-mail marketingu – po pierwsze, posiadaczy adresów e-mail jest więcej, niż użytkowników mediów społecznościowych, a więc jest to całkiem spora liczba. Po drugie, ludzie o wiele chętniej udostępniają adres e-mail od numeru telefonu.

e-mail-marketing

Wiemy już, dlaczego warto stosować e-mail marketing, spróbujmy zastanowić się jak uniknąć sytuacji, w której wysyłany przez nas mail będzie kolejnym, który wyląduje na skrzynce, a później w koszu. Istnieje kilka sprawdzonych praktyk, dzięki którym nasz e-mail nie zostanie będzie jednym z nich. Przede wszystkim należy zadbać o jakość odbiorców newslettera. Zapewni to nam metoda double opt-in, która przebiega następująco: odbiorca dobrowolnie zapisuje się do newslettera, otrzymuje na swoją skrzynkę e-mail z linkiem aktywacyjnym, a następnie potwierdza chęć subskrybcji poprzez wejście we wspomniany adres. Dopiero wtedy system dopisuje go do bazy stałych odbiorców. W ten sposób mamy gwarancję, że osoba, do której będziemy kierować wiadomości nie jest przypadkowa oraz, że posiada dostęp do podanej skrzynki mailowej.

Kolejna sprawa to tytuł – jest pierwszym elementem, który odbiorca zobaczy, dlatego musi przykuć jego uwagę. Im więcej danych o użytkowniku uda nam się zebrać tym lepiej będziemy mogli spersonalizować tytuł wiadomości nawiązując w nim np. do jego imienia, czy urodzin.

Następną kwestią będzie treść e-maila. Powinna być zwięzła, bez lania wody, z konkretną korzyścią dla klienta np. zniżka na produkt, lub usługę; informacja o wyprzedaży; nowa dawka wiedzy itp. Całość umieszczona w charakterystycznym, spójnym z wizerunkiem marki szablonie, dostosowanym do urządzeń mobilnych, zakończona konkretnym wezwaniem do działania – bez tego odbiorca nie wejdzie na naszą stronę, nie zobaczy naszej oferty i nie kupi naszego produktu.

Warto spojrzeć na sprawę mailingu z perspektywy klienta – jakie maile chętnie otwieram, na które listy newsletterów się zapisuję, co nie podoba mi się w otrzymywanych e-mailach, a które wiadomości usuwam bez otwierania. W ten sposób zmniejszamy ryzyko utworzenia niechcianej i nieprzydatnej wiadomości.

 

2.    Media Społecznościowe

Konta w mediach społecznościowych posiada ok. 3,5mld osób, które codziennie spędzają mniej więcej 3 godziny scrollując Facebooka, oglądając filmik na YouTube, czytając bloga, dodając zdjęcie na Instagramie, wpis na forum, czy udostępniając tweeta. Aby zobaczyć płonące liczby mediów społecznościowych polecam wejść tutaj. Będąc przedsiębiorcą, grzechem byłoby nie wykorzystać potencjału marketingowego, który w nich drzemie. Większość osób nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że media społecznościowe to nie tylko Facebook, Instagram, TikTok, i LinkedIn. Wspomniane media zaliczają się do wąskiej grupy serwisów społecznościowych, rodzajów mediów jest jednak o wiele więcej:

Rodzaj Medium
Serwisy treściowe YouTube, Pinterest, Kwejk
Serwisy typu wiki Mifles
Blogi WordPress, Blogger
Mikroblogi Twitter, wykop.pl
Internetowe serwisy informacyjne onet.pl, wp.pl
Fora tematyczne kafeteria.pl, forum.optymalizacja.pl
Serwisy Q&A samosia.pl; ask.fm

 

Najważniejsze w strategii social media marketingu jest znalezienie odpowiedniego medium dla swojego biznesu – największą aktywność powinniśmy prowadzić tam gdzie nasi klienci. Kolejnym krokiem będzie wyznaczenie celu np. jeśli chcemy zwiększyć świadomość marki dobrym pomysłem będzie spot reklamowy na YouTube, jeśli chcemy wzmacniać i kreować wizerunek eksperta powinniśmy pomyśleć o regularnych wpisach w serwisach społecznościowych i publikacjach na blogu. Cały sekret tkwi w odpowiednim doborze kanału komunikacji oraz tworzeniu treści wartościowych dla klienta. Pamiętajmy, też że social media są dialogiem z drugim człowiekiem, dlatego bądźmy ludzcy.

 

3.    SEO

Prawdopodobnie spotkałeś się z tym skrótem i wiesz co oznacza, ale na wszelki wypadek przypomnę SEO (Search Engine Optimization), czyli wszystkie procesy, które prowadzą do osiągnięcia przez serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów i fraz kluczowych. O dobrych praktykach w SEO więcej możesz poczytać tutaj, natomiast w tym punkcie skupimy się na tym w jaki sposób Google analizuje strony i co wpływa na ich pozycje.

seo-glowne-elementy

Wpisujesz frazę w wyszukiwarce (przyjmijmy, że jest to Google) i w tym momencie rozpoczyna się przeszukiwanie indeksów stron pod kątem zadanej frazy. Wyników wyszukiwania mogą być tysiące, dlatego algorytm Google stara się zwrócić to wyszukiwanie, które zawiera najbardziej przydatne informacji. Jak to robi? Sprawdza ile razy słowa kluczowe pojawiają się na stronie, czy pojawiają się w tytule, czy w treści są zawarte synonimy tych słów. Następnie ocenia jakość witryny – sprawdza czy nie znajduje się na czarnej liście, jak szybko działa oraz ile linków z innych witryn do niej prowadzi. Znaczenie ma również jakość witryn, z których pochodzą linki przychodzące. Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, algorytm ustala pozycję strony i zwraca wyniki wyszukiwania. Cały ten skomplikowany proces trwa mniej więcej pół sekundy.

3 podstawowe kwestie, na które powinieneś zwrócić uwagę przy optymalizacji swojej strony internetowej pod kątem SEO:

Stworzenie prostej i czytelnej struktury strony z słowami kluczowymi w nazwach podstron

Stosowanie nagłówków H1,H2… oraz umieszczanie w nich słów kluczowych

Zamieszczanie kluczowych fraz w treści oraz stosowanie synonimów

W dalszych krokach powinieneś pomyśleć nad użyciem specjalnych narzędzi przydatnych w pracy pozycjonera, m.in. wszelkie rozwiązania Google – Analytics, Search Console, Tag Managerlub inne, takie jak: Answer the Public, Senuto, czy Ahrefs.

 

4.    Marketing automation

Pod pojęciem „Marketing automation” rozumiemy automatyzację maksymalnej liczby procesów występujących w pracy marketera. W zamyśle ma ona prowadzić do maksymalizacji generowanych leadów, co w efekcie przełoży się na wzrost przychodów firmy.

Możlwiości marketing automation:

Integracja z systemami CRM i CMS – pozwala na przeprowadzanie przemyślanych działań marketingowych opartych na twardych danych zgromadzonych przez specjalne oprogramowanie.

Tworzenie własnej listy mailingowej na podstawie formularzy –zamieszczony na stronie formularz powinien być tak skonstruowany, aby zbierać od klienta jak najwięcej istotnych dla nas danych. Należy jednak pamiętać, by nie przesadzać, ponieważ zbyt duża ilość zapytań może całkowicie zniechęcić do wypełnienia formularza.

Automatyzacja newslettera
* grupowanie odbiorców – kryteria doboru odbiorców do danej grupy powinny być ściśle ustalone. W tym miejscu przyda się integracja z systemem CRM, w którym zamieszczone jest wiele szczegółowych informacji o klientach
* tworzenie personalizowanej oferty – do każdej z grup oddzielnie dobieramy kierowany przekaz biorąc pod uwagę indywidualne preferencje każdego z użytkowników,
* ustalenie terminów wysyłki maili – automatyzacja pozwala zaplanować wysyłkę konkretnej wiadomości w danym dniu o danej godzinie

Opracowanie własnych systemów scoringowych – wskazane jest przyznawanie punktów poszczególnym odbiorcom bazując na ich zachowaniach np. 1pkt za otwarcie wiadomości, 2pkt za podjęcie akcji, lub -1pkt za brak zajrzenia w treść maila. Zebrane punkty dość wyraźnie pokazują czy odbiorcy są zainteresowani naszymi treściami i na ich podstawie można planować dalsze działania.

Śledzenie zachowania użytkownika na stronie – dzięki niemu możemy np. zminimalizować występowanie zjawiska „porzuconego koszyka” i przekuć je w zrealizowane transakcje. Jeśli klient doda produkt do koszyka i opuści naszą stronę możemy podjąć szereg różnych akcji przypominających mu o zamówieniu.

 

5.    Influencer marketing

Na sam koniec zostawiłem metodę promocji, która zdobywa co raz większą popularność, czyli influencer marketing. Rozwiejmy zatem wszelkie wątpliwości i wyjaśnijmy kogo możemy nazywać „influencerem”. Z definicji influencer jest to osoba, która swoją popularność zdobyła w Internecie i wykorzystuje ją, wpływając na gust i światopogląd swoich widzów. W praktyce istnieje wielu influencerów, którzy swój wizerunek wykreowali poza Internetem np. sportowcy, aktorzy, dziennikarze itd. Można więc przyjąć, że są to osoby prowadzące blogi, konta na Youtube i innych portalach społecznościowych posiadające trwałe relacje ze swoimi odbiorcami oraz docierające do masowej publiczności (przyjmuje się, że jest to kilkaset osób).

Posiadanie takiego zaufanego grona obserwujących niesie ze sobą duży potencjał marketingowy. Warunek jest jeden – aby followersi stali się klientami, oferowany produkt musi znajdować się w ich kręgu zainteresowań. Skuteczna kampania influencer marketingowa musi posiadać 3 idealnie dopasowane elementy:

  1. Influencer – czyli twarz kampanii. Musi kojarzyć się z branżą w jakiej funkcjonujemy oraz posiadać określoną liczbę odbiorców. Najlepsza sytuacja występuje wtedy, gdy wybrany przez nas influencer jest, lub mógłby zostać naszym klientem.
  2. Kanał – w Polsce najczęściej wykorzystywane są blog, YouTube oraz Instagram, choć w ostatnim czasie popularny zwłaszcza wśród najmłodszych osób stał się TikTok.
  3. Format – czyli sposób w jaki influencer zaprezentuje nasz produkt. Ograniczeniem jest tutaj tylko nasza kreatywność. Standardowo wybiera się lokowanie produktu, recenzje, linki sponsorowane i konkursy.

Influencer marketing niesie ze sobą wiele zalet – jest powszechnie dostępny, stosunkowo niedrogi,
a efekty podejmowanych działań można działać w prosty sposób. Jeśli np. zajmujemy się sprzedażą części rowerowych, nie musimy ich promować na koncie influencera o milionowych zasięgach. Takie rozwiązanie nie tylko wypompuje nasz budżet ze względu na spore koszty współpracy z liderem opinii, ale również nie zagwarantuje nam wielkich wyników sprzedażowych. O wiele tańsze i bardziej efektywne będzie w tym wypadku znalezienie osoby prowadzącej blog nt. sprzętu rowerowego. Aby zmierzyć efekty można wprowadzić kod rabatowy na konkretne hasło, które znaleźć będzie można
w sponsorowanym artykule.

Pojawia się więc pytanie jak znaleźć odpowiedniego influencera? Z pomocą przychodzą wyszukiwarki ifnluencerów takie jak: WhitePress, Influencer Tool, czy Kokohash.

influencer-marketing

Jeśli już mowa o kosztach, to istnieje kilka sposobów rozliczania współpracy z influencerem. Osoby z niewielkimi zasięgami, które dopiero rozpoczynają swoją karierę jako influencer często zgadzają się na wymianę barterową. Jednak najczęstszym sposobem rozliczania współpracy jest rozwiązanie łączone – produkt + częściowe wynagrodzenie. Oczywiście decydując się na influencera z dużymi zasięgami musimy być przygotowani, że będzie nas to sporo kosztować. Takie osoby zazwyczaj prowadzą własne działalności i wymagają rozliczenia na zasadach B2B.

 

6.    Wnioski

Marketing internetowy daje nam szeroki wachlarz możliwości i znacznie ułatwia promocję biznesu. Umiejętne korzystanie ze wszystkich narzędzi wymaga dużych nakładów pracy, a efektów można się spodziewać raczej w długim horyzoncie czasowym. Zapraszam do skorzystania z pomocy naszych specjalistów w zakresie marketingu internetowego. Oferta jest dostępna w zakładce Marketing internetowy.

Raszke Michał
Pracę w Agendo rozpocząłem tuż po skończeniu studiów z zarządzania. Digital marketing oraz kreowanie wizerunku marki są moją codziennością. Chętnie pomogę zaplanować spersonalizowaną kampanię marketingową dla Twojego biznesu.
22-02-2021 87 odsłon