2

Jak zidentyfikować i wyeliminować kanibalizację słów kluczowych, aby poprawić SEO

cannibals-3124434-1920.jpg

Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce, gdy kilka stron w Twojej witrynie konkuruje o to samo słowo kluczowe lub frazę w Google. Ciągle wiele osób jest przekonanych, że im więcej stron kieruje na słowo kluczowe, tym lepsza będzie pozycja strony w rankingu dla tego słowa kluczowego. W końcu im więcej razy słowo kluczowe pojawi się na stronie, tym bardziej prawdopodobne jest, że Google wykryje je i podniesie ranking w SERP, prawda?

Właściwie nie. To nieprawda.

A takie działanie jest olbrzymim błędem i może nieść za sobą poważne konsekwencje. W rzeczywistości kierowanie na określone hasło na wielu stronach prawie zawsze ma dokładnie odwrotny skutek. Prawdopodobnie przyniesie to naszej stronie więcej szkody niż pożytku. Powód jest prosty: gdy masz wiele stron w rankingu dla tego samego słowa kluczowego to faktycznie sam tworzysz dla siebie konkurencje. W rezultacie każda strona ma niższy CTR, mniejszy autorytet i niższe współczynniki konwersji niż jedna skonsolidowana strona. Takie zjawisko w świecie SEO nazywa się kanibalizacją słów kluczowych.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych nazywana jest tak, ponieważ „pożerasz” swoje własne wyniki - dzielisz CTR, linki, treść i (często) konwersje między dwie strony, które powinny być jedną. Robiąc to, nie pokazujesz Google zakresu ani dogłębności swojej wiedzy, ani nie poprawiasz autorytetu swojej witryny dla tego zapytania. Zamiast tego prosisz Google o porównanie owych stron i wybranie, które według algorytmów najlepiej pasują do wskazanych przez Ciebie słów kluczowych.

Jeśli na przykład Twoja witryna sprzedaje buty, a „buty” to jedyne słowo kluczowe, na które kierujesz linki czy treści, w zasadzie informujesz Google, że każda strona dotyczy „butów”, niezależnie od tego, czy są to buty turystyczne, tenisówki, trampki itp. Niestety kanibalizacja słów kluczowych ma potencjalnie katastrofalne konsekwencje dla SEO.

Wiele osób cierpiących na kanibalizację słów kluczowych nawet nie zdaje sobie sprawy, że coś jest nie tak. Mogą nawet być zadowoleni, że jedna strona zajmuje piątą i szóstą pozycję w rankingu dla ich docelowego słowa kluczowego, nie zdając sobie sprawy, że jedna autorytatywna strona prawdopodobnie uzyska wyższą pozycję i lepszą konwersję.

Praktyczne konsekwencje są jednak jasne: utrata ruchu w witrynie, zapytania prowadzące do niewłaściwej strony, wahania rankingów SERP i ostatecznie utrata np. sprzedaży czy potencjalnych klientów. Teraz krótko omówmy wszystkie negatywne skutki:

Zmniejszasz autorytet swojej strony

Zamiast mieć jedną „silną” podstronę, dzielisz CTR na wiele mniej trafnych podstron. Zasadniczo zmieniamy takim działaniem swoje strony w konkurencję, z którymi trzeba walczyć o wyświetlenia i ranking w SERP.

Rozrzedzasz moc backlinków i kotwic

Linki zwrotne, które mogły trafić do jednego skonsolidowanego źródła, są obecnie dzielone na dwie (lub więcej) stron. Podobnie, kotwice i linki wewnętrzne kierują odwiedzających na wiele różnych stron zamiast jednej autorytatywnej strony opisującej dany temat.

Google może zdewaluować bardziej trafną stronę

Słowa kluczowe to jeden z głównych sposobów, dzięki którym pomagamy Google zrozumieć, o czym są nasze strony. Jeśli wszystkie Twoje słowa kluczowe są takie same, Google próbuje ustalić, która strona jest najlepiej dopasowana - a jeśli treść jest zbyt podobna, może się pomylić. Pamiętajmy, że roboty Google to zbiorowisko algorytmów, często obarczonych licznymi błędami i podobnie jak człowiek, nie są nieomylne.

Trwonisz zasoby związane z indeksowaniem

Indeksowanie w najprostszym tego słowa znaczeniu, to liczba razy, gdy robot wyszukiwarki indeksuje Twoją witrynę w danym okresie. Posiadanie wielu stron poświęconych temu samemu słowu kluczowemu skutkuje pobieraniem i indeksowaniem stron, które nie są potrzebne. Małe witryny prawdopodobnie nie zauważą różnicy lub nigdy nie będą musiały martwić się o indeksowanie, ale duże witryny e-commerce lub dostawcy oferujący wiele produktów zauważą różnicę.

Strona z treścią o niskiej jakości

Google ma to do siebie, że jeśli wielokrotnie wykryje takie strony, które wzajemnie „zjadają” swoją moc, to może oznaczyć całą naszą witrynę jako stronę o niskiej jakości i niskiej wartości dla użytkowników końcowych.

Współczynnik konwersji najbardziej ucierpi

Nieuchronnie jedna z podstron będzie konwertować lepiej niż pozostałe. Zamiast kierować nowych użytkowników na właściwą stronę i uczynić ją najbardziej wiarygodną z możliwych, tracisz potencjalnych klientów, gdy trafiają na mniej trafne strony.

Jak rozpoznać kanibalizację słów kluczowych?

Na szczęście po zidentyfikowaniu problemu naprawienie kanibalizacji słów kluczowych jest łatwe. Identyfikacja kanibalizacji słów kluczowych jest tak prosta, jak utworzenie listy samych słów kluczowych, na które chcemy rankować. Po prostu utwórz arkusz kalkulacyjny zawierający listę wszystkich ważnych adresów URL Twojej witryny i powiązanych z nimi słów kluczowych. Kiedy już wypiszesz adresy URL i ich słowa kluczowe, przejrzyj listę i poszukaj zduplikowanych wpisów. Jeśli zauważysz jakiekolwiek - szczególnie na głównych stronach - prawdopodobnie cierpisz z powodu kanibalizacji słów kluczowych.

Czas naprawić te strony!

Pamiętaj, że kanibalizacja słów kluczowych może nawet wystąpić, jeśli metainformacje w tagach tytułu wydają się kierować na to samo słowo kluczowe, więc sprawdź je również dwukrotnie. Jeśli korzystasz z narzędzia do śledzenia pozycji, możesz również skorzystać z tej okazji, aby wyszukać słowa kluczowe omyłkowo zastosowane na niewłaściwej stronie. To dobry moment, aby trochę zająć się witryną.

Jak naprawić problem z kanibalizacją słów kluczowych?

Sposób rozwiązania problemu kanibalizacji słów kluczowych zależy od źródła problemu. Najczęściej jest to po prostu problem z organizacją, ale szczególnie uparte przypadki mogą wymagać stosowania przekierowań 301 lub nowych stron docelowych. Oto pięć możliwych rozwiązań.

Przebuduj swoją witrynę

Najprostszym rozwiązaniem jest często przekształcenie najbardziej autorytatywnej strony w stronę docelową, która zawiera linki do innych unikalnych odmian należących do zestawu docelowych słów kluczowych.

Utwórz nowe strony docelowe

Alternatywnie możesz nie mieć strony docelowej, która konsoliduje wszystkie strony w jednym miejscu. W takim przypadku warto utworzyć unikalną stronę docelową, która będzie służyć jako autorytatywna strona źródłowa i zawierać łącze do wszystkich jej odmian.

Skonsoliduj swoje treści

Jeśli Twoje strony nie są na tyle unikalne, aby uzasadniać posiadanie wielu stron kierowanych na to samo słowo kluczowe, rozważ połączenie ich w jedną stronę. To szansa, aby połączyć dwie nieskuteczne strony i zmienić je w bardziej wiarygodne źródło informacji. Może również rozwiązać problemy z niskiej jakości treścią.

Znajdź nowe słowa kluczowe

Wreszcie, jeśli posiadasz kilka zróżnicowanych, bogatych w treść stron, a jedyną rzeczą, na którą cierpią, to źle zaplanowana strategia słów kluczowych, może wszystko, co musisz zrobić, to znaleźć nowe słowa kluczowe. Upewnij się tylko, że słowa kluczowe dokładnie opisują zawartość Twojej strony.

Użyj przekierowań 301

Chociaż generalnie odradzam używanie zbyt wielu 301, mogą one być konieczne, jeśli masz już wiele stron w rankingu dla tych samych słów. Korzystanie z 301 umożliwia konsolidację kanibalizowanej treści poprzez łączenie wszystkich mniej istotnych stron z pojedynczą, bardziej wiarygodną wersją. Pamiętaj jednak, że ta taktyka jest odpowiednia tylko dla stron o podobnej treści i pasujących do określonych zapytań słów kluczowych.

Podsumowanie

Te pięć rozwiązań, które przedstawiłem powyżej naprawi większość przypadków kanibalizacji słów kluczowych, ale jeśli zarządzasz witryną e-commerce, zwróć szczególną uwagę na to, jak Twój system CMS rozdziela produkty o różnych rozmiarach i kolorach.

Niektóre programy CMS tworzą osobne strony dla każdej odmiany produktu. Jeśli Twój system CMS organizuje tak produkty, należy ograniczyć możliwość indeksowania zduplikowanych stron za pomocą tagów robots.txt lub <meta name = ”robots” content = ”noindex”> albo użyć kanonicznych adresów URL do skonsolidowania sygnałów linków dla zduplikowanej treści.

Kanibalizacja słów kluczowych jest obecnie najczęstszym błędem w świecie SEO. Jak na ironię, jego ofiarami są zazwyczaj webmasterzy, którzy wiedzą jakie znaczenie ma SEO dla promowanej firmy. Po pewnym czasie próbują zoptymalizować swoją witrynę, ale nie do końca rozumieją „język” z jakim porozumiewa się z nimi Google. Na szczęście, jeśli Twoja witryna kanibalizuje swoje własne docelowe słowa kluczowe, znalezienie rozwiązań nie jest trudne, a szkody nie są trwałe.

Dzięki odpowiednim narzędziom i podejściu „da się to zrobić”, a tym samym możesz zapewnić swojemu SEO zasłużony impuls.

Jagusiak Jacek
Od 2010 roku zajmuje się wszelkimi sprawami dotyczącymi SEO. Przeżyłem niejedną aktualizację algorytmu Google, więc trudno mnie dziś zaskoczyć. Lata doświadczenia robią swoje – moje metody są sprawdzone na przestrzeni lat i przede wszystkim bezpieczne.
31-12-2020 448 odsłon