249

Migracja witryny: Lista kontrolna, czyli jak nie stracić mocy SEO

checklist-2077023-1280.jpg

Niewiele rzeczy może zniszczyć Twoją widoczność i pozycje w wynikach wyszukiwania szybciej niż źle zmigrowana witryna. 

Zmiana nazwy domeny lub wdrożenie protokołu HTTPS może być świetnym posunięciem biznesowym, ale jeśli nie zastanowisz się, w jaki sposób wyszukiwarki zareagują na ten ruch, prawie na pewno odniesiesz stracisz mnóstwo wejść z bezpłatnych wyników wyszukiwania. 

Skorzystaj z poniższej listy kontrolnej SEO, aby przygotować się podczas opracowywania planu migracji dla swojej witryny. 

1. Zastanów się, czy migracja jest właściwym wyborem

Migracja witryny prawie zawsze spowoduje tymczasową utratę ruchu - Google potrzebuje czasu na przetworzenie zmiany i odpowiednią aktualizację indeksu. Starannie wykonana migracja witryny może zminimalizować wahania ruchu, a w najlepszym przypadku Google będzie traktować nową witrynę tak, jakby była oryginalną. 

Jest to jednak tylko najlepszy scenariusz. Rzeczywistość jest taka, że ​​migracje stron same w sobie zazwyczaj nie oferują żadnych korzyści dla SEO i nie eliminują kar w wyszukiwarkach. Specjaliści SEO często wykorzystują migracje stron jako okazję do ulepszeń SEO, takich jak usprawnienie struktury strony, naprawienie uszkodzonych linków, konsolidacja zbędnych stron i ulepszenie treści. 

Mając to na uwadze, kiedy warto migrować witrynę?

  • Kiedy konieczny jest rebranding.
  • Gdy witryna musi zostać przeniesiona do HTTPS (jeden z niewielu przypadków, w których sama migracja oferuje zysk SEO).

     

    2. Użyj środowiska testowego

Nigdy nie przeprowadzaj migracji witryny bez uprzedniego przetestowania wszystkiego na serwerze testowym. Sprawdź, czy przekierowania działają poprawnie i wykonaj wszystkie kontrolne kwestie, zanim zostaną upublicznione. Próba zrobienia tego wszystkiego za jednym razem, bez testowania, doprowadzi do błędów, a jeśli błędy są wystarczająco poważne, mogą cofnąć witrynę w rozwoju o tygodnie. 

3. Planuj migrację w wolnym czasie

Dobrze zaplanowana i monitorowana migracja nie powinna mieć trwałego wpływu na ruch, ale należy zaplanować tymczasowy spadek. Z tego powodu najlepiej przeprowadzić migrację w wolnej części roku, przy założeniu, że skuteczność Twojej witryny jest sezonowa. Migracja witryny podczas wakacji lub na krótko przed nimi jest zawsze złym pomysłem. Chociaż celem zawsze powinno być unikanie utraty ruchu, ważne jest, aby upewnić się, że jeśli stracisz ruch, stracisz go, gdy działalność pracuje na minimalnych obrotach. 

4. Zbierz wszystkie adresy ze swojej witryny przed migracją

Zaindeksuj witrynę za pomocą narzędzia takiego jak Screaming Frog i pamiętaj, aby zapisać indeksowanie na później.

Musisz upewnić się, że masz pełną listę adresów URL na starej stronie, aby nic nie zginęło z powodu migracji. 

Skorzystaj z tej okazji, aby zidentyfikować wszelkie błędy indeksowania i przekierowania istniejące w starej witrynie. Rzadko spotykam witrynę, która nie zawiera przynajmniej niektórych uszkodzonych lub źle przekierowanych linków. 

Podczas migracji należy bezwzględnie usunąć lub zastąpić wszelkie linki prowadzące do stron 404. Ponadto gorąco polecam aktualizację wszelkich linków prowadzących do przekierowanych stron, tak aby wskazywały na stronę końcową. Po migracji nie chcesz skończyć z łańcuchami przekierowań. 

Pamiętaj, że crawlowanie witryny może nie być w stanie zidentyfikować każdej podstrony w Twojej witrynie. Na przykład jeśli masz strony, które nie są połączone z innymi stronami w Twojej witrynie, nie pojawią się podczas przeszukiwania. Oczywiście możesz użyć własnych rekordów i baz danych, aby znaleźć te strony, ale jeśli nie jest to możliwe, możesz znaleźć te strony w danych Google Analytics, a także za pomocą eksploratora linków, takiego jak Ahrefs. 

Jeśli znajdziesz jakieś osierocone strony, zaktualizuj witrynę i umieść do nich linki podczas migracji. Strony te znacznie rzadziej generują ruch w wyszukiwarkach, jeśli nie są powiązane z resztą witryny. 

5. Przeprowadź analizę porównawczą

Zrób kopię swoich danych Google Analytics. Te informacje będą potrzebne, aby można było szybko zidentyfikować utratę ruchu po migracji. 

W przypadku utraty ruchu wyeksportuj dane Analytics z nowej witryny i uruchom porównanie danych z danymi ze starej witryny, aby dokładnie określić, które strony utraciły ruch. W wielu przypadkach utrata ruchu będzie dla poszczególnych podstron i nie nastąpi w całej witrynie.

Możesz także zidentyfikować i zanotować swoje najpopularniejsze strony z linkami do stron za pomocą narzędzia takiego jak Ahrefs. Po migracji warto zwrócić szczególną uwagę na te strony i ściśle je monitorować. Jeśli utracą one ruch, oznacza to, że coś poszło nie tak. Strony te w największym stopniu przyczyniają się do Twojego sukcesu, więc straty tutaj mogą wpłynąć na ogólną wydajność Twojej witryny i jej pozycje. 

6. Sprawdź wszystkie linki wewnętrzne

Linki HTML w nowej witrynie powinny wskazywać nową, a nie starą stronę. 

Może się to wydawać oczywiste, ale kiedy przejdziesz przez ten proces, szybko zdasz sobie sprawę, jak kuszące może być pozostawienie linków bez zmian, ponieważ i tak będą przekierowywać do nowego adresu URL. Nie ulegajcie tej pokusie. Oprócz obciążenia serwera, które spowalnia działanie witryny, przekierowania mogą osłabić PageRank.

Idealnym sposobem na zmianę takich łączy jest wykonanie operacji wyszukiwania i zamiany w bazie danych. Operację należy wykonać tak, aby zaktualizowała nazwę domeny bez zmiany struktury folderów (przy założeniu, że struktura witryny pozostaje taka sama). 

Operacje wykonuj ostrożnie, aby zaktualizować tylko tekst zawierający adres URL.

7. Kanonizuj wszystkie nowe strony

Sprawdź, czy kanonizacja nowej witryny odwołuje się do nowej witryny, a nie starej. Kanonizacja do starej witryny może być katastrofalna, ponieważ może uniemożliwić zaindeksowanie nowej witryny. 

Zalecam samodzielne kanonizowanie wszystkich stron w nowej witrynie (z wyjątkiem oczywiście stron, które powinny sprowadzać do innej strony). W połączeniu z przekierowaniami informuje to Google, że nowa witryna jest w rzeczywistości nową lokalizacją starej witryny. Mimo to zalecana jest autokanonalizacja na całej stronie, ponieważ parametry adresu URL tworzą zduplikowaną treść, która zawsze powinna podlegać kanonizacji do adresu URL bez parametrów. 

8. Rozwiąż problemy z powieloną treścią

Różne pomyłki podczas procesu migracji mogą powodować problemy z powielaniem treści. Pamiętaj o tych problemach i podejmij kroki, aby ich uniknąć: 

Opublikowanie wielu wersji adresu URL powoduje zduplikowanie treści. Jeśli autokanonizacja jest właściwie wdrożona, powinno to rozwiązać problem, ale zawsze zalecam skonfigurowanie reguł przekierowania w .htaccess, aby dostępna była tylko jedna wersja strony. Upewnij się, że linki są spójne, aby uniknąć przekierowań z linków wewnętrznych.

Uważaj na foldery, które prowadzą do tej samej zawartości, zwłaszcza foldery „domyślne”.

Sprawdź, czy używany jest tylko HTTPS lub HTTP i czy dostępna jest tylko wersja witryny www lub inna niż www. Inni powinni przekierować na odpowiednią stronę.

Jeśli witryna ma funkcję wyszukiwania, strony wyników wyszukiwania nie powinny być indeksowane.

Wspomniałem o tym wcześniej, ale należy zastosować samokanonalizację, aby uniknąć powielania treści tworzonych przez ciągi zapytań URL.

9. Zidentyfikuj i usuń wszelkie usunięte strony

Wspomniałem powyżej, że zasadniczo powinieneś unikać usuwania stron podczas migracji. Jeśli niektóre strony po prostu muszą zostać usunięte w konkretnym celu, wykonaj następujące czynności: 

  • Zrób listę wszystkich takich stron.
  • Nie przekierowuj starych stron do nowej witryny.
  • Usuń wszystkie linki do tych stron.
  • Usuń strony ze starej witryny i pozwól im przekierować się na 404.
  • Jeśli istnieje odpowiednik danej strony, skonfiguruj przekierowanie i zmień wszystkie łącza, aby wskazywały na nową stronę. Powinieneś to zrobić tylko wtedy, gdy strona zastępcza służy temu samemu celowi, co stara strona.
  • Nie przekierowuj usuniętych stron na stronę główną (zwaną także „miękką 404”). Jeśli nie ma odpowiedniej zamiany strony, powinna ona wynosić 404. 404 to błąd tylko wtedy, gdy link do strony.

     

    10. Upewnij się, że strona 404 istnieje

Niestandardowa strona 404 pozwala użytkownikom łatwo poruszać się po Twojej stronie i znaleźć coś przydatnego, jeśli trafią na stronę, która już nie istnieje. Nie musi być ona pusta, może zawierać sugestie np. podobnych artykułów do zapytania, które odpowiadało nieistniejącej stronie. 

11. Zarządzaj mapami witryn i przesyłaj je

Zachowaj starą mapę witryny w Google Search Console i dodaj mapę witryny również do nowej witryny. Poproszenie Google o zindeksowanie starej mapy witryny i wykrycie przekierowań to dobry sposób na przyspieszenie tego procesu. 

12. Przez cały zbieraj dane analityczne

Zainstaluj Google Analytics w nowej domenie i uruchom go, zanim udostępnisz witrynę publicznie. Podczas przenoszenia nie chcesz mieć żadnych brakujących danych i ważne jest, aby uważać na wszelkie zmiany w ruchu podczas migracji. 

13. Przekieruj wszystkie zmienione linki

Jak wspomniano powyżej, idealnym sposobem na skonfigurowanie przekierowań jest wyrażenie regularne w pliku .htaccess starej witryny. Wyrażenie regularne powinno po prostu zamienić nazwę domeny lub wymienić HTTP na HTTPS, jeśli wykonujesz migrację SSL. 

Na wszystkich stronach, na których nie jest to możliwe, musisz skonfigurować indywidualne przekierowanie. Upewnij się, że nie spowoduje to żadnych konfliktów i nie spowoduje żadnych łańcuchów przekierowań. 

Przetestuj przekierowania na serwerze testowym i sprawdź, czy nie powoduje to żadnych błędów 404. Zalecam zrobienie tego, zanim przekierowania pojawią się na Twojej publicznej stronie. 

Pamiętaj, że po uruchomieniu przekierowań Twoja witryna została skutecznie zmigrowana. Nowa witryna powinna być w nienaruszonym stanie przed skonfigurowaniem przekierowań.

14. Sprawdź kampanie reklamowe

Zaktualizuj swoje kampanie, aby wskazywały prawidłową witrynę. Jeśli Twoje kampanie PPC prowadzą do starej witryny, atrybucja zostanie utracona w Analytics z powodu przekierowania. 

15. Zaktualizuj wszystkie pozostałe platformy

Zaktualizuj wszystkie swoje profile w mediach społecznościowych, biografie, z których korzystasz jako gość, inne witryny, które posiadasz, podpisy na forum, z których korzystasz, oraz wszelkie inne platformy, z których korzystasz, aby linki prowadziły do ​​nowej witryny, a nie starej. 

16. Aktualizuj swoje najlepsze linki

Skontaktuj się z najbardziej „wiarygodnymi” witrynami, z których link kieruje do Ciebie, aby poinformować ich o migracji, a także zasugeruj, aby zaktualizowali ów link, aby wskazywał nową witrynę. Nie wszyscy to zrobią, ale ci, którzy to zrobią, pomogą przyspieszyć proces rozpoznawania przez Google migracji witryny. 

Nie polecałbym tego robić z każdym linkiem, ponieważ byłoby to bardzo czasochłonne w przypadku większości witryn, ale warto to zrobić w przypadku najlepszych linków. 

17. Monitoruj liczbę zindeksowanych stron

Google nie zaindeksuje wszystkich stron w Twojej nowej witrynie natychmiast, ale jeśli liczba zindeksowanych stron nie osiągnie tej samej wartości, co stara witryna po upływie miesiąca, coś na pewno poszło nie tak. 

18. Sprawdź 404ki i przekierowania

Przeszukuj nową witrynę, aby sprawdzić, czy nie nie zwraca 404 ani 301 (ani żadnych innych kodów 3xx, 4xx lub 5xx). Wszystkie linki w nowej witrynie powinny wskazywać bezpośrednio na działającą stronę. Błędy 404 i 501 są największymi naszymi wrogami i należy się nimi zająć w pierwszej kolejności. 

Wniosek

Jeśli migracja witryny odbywa się bez uwzględnienia SEO, możesz w 100% liczyć na utratę ruchu z wyszukiwarek. Poza klientami, którzy skontaktowali się ze mną po tym, jak zostali ukarani przez Google, najgorsze problemy związane z SEO, jakie spotkałem, były spowodowane przez migrację witryny przez „profesjonalistów”, którzy nie zastanawiali się, jak wyszukiwarki zareagują na ten zabieg. Pamiętaj o tych wszystkich kwestiach, o których pisałem wyżej, jeśli planujesz migrację witryny, a wtedy cały proces powinien przebiec bez żadnych problemów.

18-12-2019 2682 odsłon