498

Jak tworzyć dobre meta opisy na swojej stronie?

office-625892-1280.jpg

Od początku istnienia wyszukiwarek odpowiednie metaopisy były istotnym elementem optymalizacji stron www. Pomimo, że opis, który pojawia się w wyszukiwarce zależy od zapytania użytkownika to dalej odpowiednia konfiguracja meta description ma tu ogromne znaczenie.

Pracownicy Google od pewnego czasu utrzymują, że opisy meta nie pomagają w rankingach, może nie bezpośrednio, ale z pewnością da się wyciągnąć z nich ogromne korzyści, tylko trzeba wiedzieć jak.

Niepodważalnym jest jednak fakt, że opisy te pozwalają nam zwiększyć współczynnik klikalności (CTR). Dzięki odpowiednim zabiegom można zwrócić uwagę użytkownika na naszą stronę nie będąc nawet w pierwszej trójce wyników.

Poniżej znajdziecie kilka cennych wskazówek, które pozwolą Wam zawładnąć wynikami już od pierwszych dni po zaindeksowaniu strony.

Co to jest opis meta?

Po prostu, metaopis jest metatagiem, który zawiera opis tego, o czym jest strona. Ten opis meta jest wyświetlany na stronach SERP tuż pod tytułem strony.

Dlaczego opisy meta są ważne dla SEO?

W nie tak dawnych czasach, meta-opisy były ważnymi elementami optymalizacji i pozwalały szybko uzyskać wysoki wynik w wyszukiwarkach. Czy wtedy pomagał on w rankingach? Google twierdziło i nadal utrzymuje, że nie pomagają one w osiąganiu wysokich wyników w wyszukiwarkach i że nie są one sygnałem rankingowym.

Poznaj kilka faktów:

  • Google automatycznie tworzy wiele metaopisów samodzielnie, niezależnie od tych, które napisaliśmy.
  • Nie ma to znaczenia, że ktoś stworzył długie lub krótkie opisy meta i czy dla nich zaimplementowano wysoką lub niską gęstość słów kluczowych.
  • W dwóch trzecich zbadanych przypadków Google użył zdań z pierwszego akapitu. Oczywiście to konkretne ustalenie nie jest gwarancją, że Google zrobi to samo dla Twojej witryny. Dodatkowo Google często wyświetla inną część artykułu, która najbardziej pasuje do zapytania użytkownika.

Tak czy inaczej, istnieją inne ważne wskazówki dotyczące metaopisów wykraczające poza ich wartość SEO.

Oprócz SEO, opisy meta mogą zwiększać liczbę kliknięć, ruch na stronie, potencjalne konwersje, a przez to i przychody poprzez:

  • Zwiększenie CTR witryny w SERP: Istnieją dowody, że dobrze napisane i odpowiednio zoptymalizowane meta-opisy są bezpośrednio odpowiedzialne za zwiększenie „atrakcyjności witryny”.
  • Ruch: zwiększając CTR witryny poprzez odpowiednią optymalizację, zwiększenie pozycji w rankingach może zwiększyć ruch w witrynie.
  • Potencjalne konwersje: Stworzenie dobrze napisanego meta opisu ściśle związanego z tematem strony, jest interesujące dla użytkowników i dobrze zoptymalizowane pod kątem użytkownika, może znacznie zwiększyć konwersje. Ponadto, gdy to zrobisz, istnieją niepotwierdzone dowody, że zwiększony ruch i CTR spowodują, że Google wypromuje twoją witrynę. Warto zauważyć, że jeden z pracowników Google oficjalnie potwierdził, iż czas przebywania na stronie jest brany jako czynnik rankingowy.

Opisy meta kontra fragmenty SERP

Niektóre osoby błędnie używają terminów „opis meta” i „fragmenty wyszukiwania” zamiennie. Opisy meta i fragmenty wyszukiwania to dwie różne rzeczy.

Opis meta jest kontrolowanym znacznikiem HTML. Możesz tworzyć i optymalizować własne opisy meta.

Fragmenty wyszukiwania to opisy, które Google wyświetla dla twoich stron internetowych. Może to być utworzony przez Ciebie metaopis lub może to być coś zupełnie innego. Google to kontroluje.

Dlaczego Google nie używa zawsze twojego meta opisu? W zależności od zapytania wyszukiwania Google może wygenerować opis Twojej strony, który różni się całkowicie od utworzonego przez Ciebie opisu. To nic nowego. Google zautomatyzował ten proces wiele lat temu.

Rozróżnienie między opisami meta a fragmentami wyszukiwania jest ważne, szczególnie gdy Google rozszerzyło długość fragmentów wyszukiwania (tylko w celu ich skrócenia około sześć miesięcy później).

Jaka jest zalecana / idealna długość opisu meta?

Od lat uważana jest za standardową najlepszą praktykę SEO polegającą na utrzymywaniu metaopisów maksymalnie na 160-165 znaków (lub 156-160 znaków, w zależności od tego, z kim rozmawiasz).

Powodem tego jest to, że ta optymalizacja pomaga uniknąć skrócenia opisu meta w SERP i w rezultacie pomaga uniknąć wysokich współczynników odrzuceń.

Następnie Google ogłosiło zmiany fragmentów SERP co zwiększyło niemalże dwukrotnie zalecane niegdyś limity 150-165 znaków. Moz przeprowadził dogłębne badanie, które wykazało, że pisanie metaopisów o długości 300 znaków powinno być przestrzegane jako nowy limit. Następnie Google szybko wrócił do standardowego limitu liczby słów.

Co to wszystko oznacza dla SEO?

Kontynuuj eksperymentowanie i ocenianie wyników oraz wprowadzaj zmiany w oparciu o te ustalenia.

Wsłuchaj się w to co Google i ich pracownicy mają do powiedzenia na temat tego, co należy, a czego nie należy wdrażać, ale także wykonuj własne testy. Nie bierz nigdy dosłownie to co usłyszysz w kuluarach.

Cyklicznie badaj SERPy

Niezależnie od branży powinieneś przede wszystkim prowadzić własne testy. Testy te obejmują głównie badania SERP.

Dowiedz się co robią konkurenci i jeśli pojawiają się wyżej niż ty to wprowadź podobne zmiany. Monitoruj swoje wyniki w SERP w ciągu następnych kilku dni, tygodni i miesięcy.

Będziesz mógł dokładnie ocenić, z jakimi metaopisami twoja strona ma większą skuteczność, a z jakimi mniejszą - zostawisz najlepszą z opcji.

Aby skutecznie wykonać testy w SERP, należy wykonać następujące czynności:

  • Krok 1: Zbadaj SERP dla docelowego słowa kluczowego

Łatwiej powiedzieć niż zrobić, wiem. Ręczne przeglądanie wszystkich wyników wyszukiwania i określanie co przynosi pozytywne efekty może być czasochłonne.

Powodem, dla którego należy patrzeć na konkurencję, która jest wyżej od nas jest to, że zwykle oni właśnie wdrażają techniki, które obecnie działają.

  • Krok 2: Zbadaj SERP dla konkurencji i monitoruj co robią

Tutaj przyglądasz się konkurencji i dokładnie wiesz, co robią dla swoich marek.

  • Krok 3: Umieszczaj wyniki razem w arkuszu kalkulacyjnym i śledź je na bieżąco

Korzystając z rozszerzenia SEOquake do Google Chrome, można dość szybko i skutecznie eksportować wyniki Google do arkusza kalkulacyjnego Excel. To pozwoli ci śledzić konkurencję łatwo i wydajnie co miesiąc, bez gigantycznych kosztów.

Zbadaj swoich klientów

Określ optymalną drogę zakupów dla użytkowników i co dzieje się na każdym etapie ścieżki marketingowej.

Ścieżka marketingowa może być różna w zależności od rynku docelowego, więc udostępnienie dokładnego opisu kolejnych kroków, dzięki którym można śledzić te akcje, byłoby bezowocne.

Kieruj i dostosuj swoje opisy meta zgodnie z celami

Każda marka ma unikalny cel lub plan marketingowy, który jest spójny z tożsamością marki. Tożsamość marki to sposób, w jaki marka prezentowana jest dla użytkowników.

Każdy metaopis powinien być indywidualnie spreparowany i dostosowany do tego, jakie cele przed sobą stawia dana marka / branża.

Zestawienia słów, których użyłbyś sprzedając buty nie użyjesz sprzedając np. usługi bankowe. Dlatego to w jaki sposób opisujesz swoją ofertę musi być dopasowane do odbiorców, a to właśnie oni posługują się specyficzny językiem, mają swój indywidualny styl - dlatego musisz się dostosować, inaczej nie trafisz w ich gusta bądź nie będziesz wiarygodny.

Pamiętaj, kluczem do sukcesu jest to, aby optymalizacja rezonowała z docelowym odbiorcą.

Po co to wszystko?

Ponieważ czytelnik szuka wyników wyszukiwania odpowiadających jego zapytaniom.

ALE - wszystko zależy od tego, czy wynik spełnia ich oczekiwania i definiuje to co tak naprawdę szukają.

Jeśli Twój metaopis lepiej spełnia ich oczekiwania niż jakikolwiek inny wynik, który był wyżej, to właśnie wygrałeś bitwę, zwracając uwagę użytkownika na tyle, by klikną w Twój wynik.

Część tej bitwy obejmuje taktykę dodania słów kluczowych, które Google najprawdopodobniej podkreśli podczas wyświetlania wyników dla danego zapytania.

Skorzystaj z narzędzi dla webmasterów lub z sugestii Google, aby odszukać te najpopularniejsze zapytania.

Tworzenie niesamowitych opisów meta

Jako koneser mediów społecznościowych najprawdopodobniej jesteś na dobrej drodze w branży, jeśli chodzi o dokładne określenie trendów i tego, co nie jest ważne dla odbiorców.

Śledzenie kont społecznościowych firm branżowych powinno już być częścią Twojej strategii.

Posuwając się o krok dalej, oceniając trendy, które są obecnie na topie i opierając na tym frazę podczas tworzenia meta opisu, możesz osiągać naprawdę imponujące wyniki.

Nie wpadnij w rutynę

Kiedy pisanie meta opisów stanie się Twoim drugim życiem, łatwo jest wpaść w rutynę. Znasz to? Wpadasz w wir, który powoduje, że codziennie piszesz te same meta opisy.

Najlepszym sposobem na odejście od rutyny jest przestrzeganie zasady ABC:

Always Be Crafting

Ponadto mamy jeszcze zasadę ABR:

Always Be Researching

Badaj nowe trendy w branży, badaj, co działa, a co nie, a przede wszystkim - ćwicz, ćwicz, ćwicz.

Sprecyzuj swój opis meta

Uogólnione opisy meta i puste frazy, takie jak „najlepsze buty” i inne oklepane treści powiązane ze sprzedażą, zwykle mogą zniechęcać potencjalnych klientów. Ważne jest, aby wzbudzić zaufanie, pewność, że Twój wynik spełni oczekiwania użytkowników.

Nie sprzedawaj na siłę, wręcz przeciwnie, zaciekaw ich i spraw, aby sami chcieli kupić od Ciebie. Nie pokazuj, że zależy Ci na sprzedaży, to im ma zależeć na zakupie od Ciebie, Ty niekoniecznie chcesz im sprzedać.

Dziwne co? Jednak ludzie są przekorni, gdy im się coś wciska na siłę to choćby nie wiem jak to się opłacało to nic nie kupią. Będą szukać drugiego dna.

Odświeżanie opisów meta na starszych treściach

Jeśli masz nieaktualne treści w witrynie, może to być prawdziwym dobrodziejstwem dla witryny, jeśli odświeżysz swoje meta-opisy. Może to być świetny sposób na uzyskanie dobrych wyników na starszych stronach. Pamiętaj też, aby w treści strony również dokonać niewielkich zmian, roboty Google wykrywają bez problemów czy to co robisz to próba manipulacji czy też rzeczywiście uaktualniłeś treść.

Więc jak wygląda świetny opis meta?

Oto mały przykład:

„Poznając swoje realne potrzeby, można znaleźć komputer, który pomoże robić wszystkie rzeczy, które kochasz i nie tylko. Pomożemy Ci dobrać konfiguracje spełniające Twoje oczekiwania.”

Nie każdy typ meta opisu będzie działał dobrze dla każdej branży. Tutaj przychodzą testy, ocena wyników i wprowadzanie zmian w oparciu o te wyniki.

Dopasuj swój opis do strony internetowej, strony zaprojektowanej dla użytkowników. I zawsze miej na uwadze zamiary użytkowników integrując omówione powyżej optymalizacje.

Optymalizacja opisów meta wymaga zachowania równowagi

Wszystko to musi być zrobione przy jednoczesnym przestrzeganiu limitów znaków, w tym wezwań do działania w metaopisie, obserwacji właściwego brandingu i tonu, a także ukierunkowanych optymalizacji dla określonych stron.

To delikatna równowaga, którą należy zachować, jednocześnie przeplatając wspólne elementy SEO.

13-11-2019 1357 odsłon