0

"Pozorny błąd 404" - jak sobie z tym poradzić?

pozorny-blad-404.jpg

Pozorne błędy 404, które widzimy w narzędziu Google Search Console mogą czasami przyprawić nas o niezły ból głowy. W sytuacji, gdy Google informuje nas o błędzie, wchodzimy pod podany link i rzeczywiście okazuje się, że strona nie istnieje bądź zwraca kod 404 lun 410, to nie ma problemu. Możemy przekierować problematyczny link na podobną tematycznie stronę bądź zostawić taki stan rzeczy jako normalny. Strona po pewnym czasie sama zniknie z wyników wyszukiwania.

Jednak najczęściej sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Strona istnieje, działa, zwraca kod 200. Więc czemu roboty Google tak się jej uczepiły? Awaria serwera podczas gdy Google chciał odwiedzić dany link? To całkiem prawdopodobne, ale co gdy sytuacja powtarza się nagminnie?

Podczas pierwszych audytów strony zawsze sprawdzamy błędy generowane przez GSC i głównie z tymi pozornymi błędami jest zawsze największy problem. Zajmuje to sporo czasu, gdyż trzeba rozważyć wiele różnych opcji, ale po pewnym czasie, już na pierwszy rzut oka, widać, który z wymienionych poniżej punktów jest przyczyną takiego stanu rzeczy.

Możliwe przyczyny komunikatu „Pozorny błąd 404”

Przyczyn może być kilka i warto dokładnie przeanalizować stronę, wskazane linki i wyeliminować możliwe problemy, aby uniknąć ich na przyszłość.

Podstrona pod podanym linkiem nie istnieje

Jednym słowem zgłasza ona stan 404 lub 410. Warto unikać takich przypadków tworząc odpowiednie przekierowania, a także polecam zabezpieczyć się przed tym jakimś mechanizmem, który pozwoli wykrywać błędy 404. Tu przewagę mają użytkownicy Wordpressa, gdyż ów CMS ma wiele dostępnych i darmowych wtyczek do tego.

W przypadku sklepu – skończyły się produkty

Jeśli jest to sklep internetowy i po wejściu na link pokazuje się informacja o braku produktu bądź znany wszystkim komunikat „No products matching your criteria heve been found” to Google może odbierać to za pozorny błąd 404. Zmieniłbym tu komunikat bądź w ogóle nie indeksował tego typu produktów czy podstron.

Błędy na podstronie lub sformułowanie „not found”

Jeśli wchodząc na stronę generuje ona z jakiegoś powodu błędy to problem może nastąpić. Podobnie jest jeśli pojawia się gdzieś w kodzie sformułowanie „not found” lub coś w tym stylu, to roboty interpretują to jako stronę, która nie istnieje.

Zbyt mało treści na podstronie

Dziwne? Nie, jeśli strona zawiera niewiele treści. Jedno zdanie, bądź zdjęcie, przez co w oczach Google staje się bezużyteczna dla szarego usera to może wyrzucać błąd pozorny 404. Uzupełnijcie ją o przydatne treści bądź wykluczcie z indeksowania.

Po prostu biała strona

Czasami, może i nieświadomie, popełniamy błąd w kodzie, który powoduje wyświetlenie pustej, białej strony, ale wyrzucającej status http 200. Wystarczy naprawić błąd lub usunąć taką podstronę, choć skupiłbym się na znalezieniu błędu bo to może być tylko początek takich błędów.

Błędne przekierowanie przy usuwaniu treści

Niektórzy dalej podążają błędną ścieżką i wszystko co nie istnieje, a kiedyś było, kierują na stronę główną i to jeszcze korzystając z przekierowania 302. Jak już chcecie przekierowywać usunięte adresy to róbcie to za pomocą 301 i na strony tematycznie powiązane. Jeśli nie ma podobnych podstron to wyrzucić należy dla nieistniejącego linku status 404 bądź 410. 

Podsumowanie

Pamiętajcie jednak, że tego rodzaju błędy w Google Search Console nie są czymś co sprawi, że nagle pospadacie w wynikach wyszukiwania. Warto dbać o witrynę i zwracać uwagę nawet na ostrzeżenia, bo to może być dla nas pierwszy sygnał, że coś złego dzieje się z witryną. 

10-06-2020 304 odsłon