35

System zamówień online dla restauracji

system-zamowien-online-dla-restauracji-2.png

System zamówień online dla restauracji - wykorzystaj nowy kanał sprzedażowy i wyprzedź konkurencję

Prowadzenie restauracji to ciężki kawałek chleba. Na dodatek sprawy nie ułatwiają trwające ograniczenia. Gastronomia tak jak większość branż przeniosła się do Internetu. Sytuacja, w której  kilkadziesiąt tysięcy firm na raz chce sprzedawać w Internecie powoduje ogromny wzrost konkurencji. Postanowiliśmy, że podzielimy się naszymi doświadczeniami ze współpracy z właścicielami restauracji i udzielimy kilku wskazówek dotyczących zwiększania liczby zamówień w Internecie.

1. Wykorzystaj wszystkie kanały sprzedażowe
2. System zamówień online dla restauracji – co powinien zawierać?
3. Dlaczego warto posiadać system zamówień online?
4. Zbieraj informacje o swoich klientach
5. 5 prostych trików zwiększających sprzedaż
6. Podsumowanie

Wykorzystaj wszystkie kanały sprzedażowe

W Internecie istnieje kilka kanałów sprzedażowych, za pomocą których gastronomie prowadzą swoje biznesy. Przyjrzyjmy się po kolei każdemu z nich oraz zastanówmy się jakie są wady i zalety poszczególnych rozwiązań.

Własna strona internetowa z systemem obsługi zamówień online

Absolutnie kluczowa sprawa, jeżeli chodzi o sprzedaż. Czasy, w których strona wizytówka oraz dane w Google Moja Firma wystarczały, aby „być w Internecie” minęły bezpowrotnie. Aby dziś wyprzedzić konkurencję należy wykazać się nieco większą aktywnością. Elementem, który na tę chwilę daje przewagę konkurencyjną jest własny system obsługi zamówień online.

Na to rozwiązanie decyduje się co raz więcej właścicieli restauracji i bardzo je sobie chwalą. (link do opinii ze strony). Dla wielu z nich był to kluczowy element w wyścigu o klienta. O tym jakie korzyści niesie ze sobą wdrożenie owego systemu będziemy pisać w dalszej części artykułu.

Zalety: brak prowizji, niskie koszty prowadzenia, promowanie własnej marki, brak ograniczeń
Wady: promocja może być czasochłonna,

Portale i aplikacje do zamawiania posiłków

Ponad milion użytkowników, milionowe ilości zamówień miesięcznie, brzmi świetnie? Oczywiście. Należy jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii:

  • Opłaty i prowizje – w czasie pandemii stawki poszły zdecydowanie w górę. Prowizje sięgają nawet 30% wartości zamówienia i przewyższają marże restauracji.
  • Ograniczone możliwości – dodając naszą ofertę do jednego z portali mamy dość ograniczone pole manewru. Musimy wpisać się w istniejący szablon, który zawiera konkretne wytyczne co do wielkości obrazów i długości opisów. To wszystko sprawia, że restauracje są do siebie bardzo podobne.
  • Utrata tożsamości marki – klienci co raz częściej mówią „Zamówiłem z: Pyszne, Uber Eats, Glovo…” nie pamiętając o tym, która restauracja przygotowała posiłek. Oprócz tego wchodząc w taką aplikację użytkownik ma do wyboru całe mnóstwo restauracji w jednym miejscu co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo zakupu u nas.

Zalety: ogromna ilość użytkowników
Wady: wysokie koszty, wysoka konkurencja, brak autonomii, ograniczona dostępność

Social media

A konkretnie Facebook, oraz ewentualnie Instagram. O tym, że warto posiadać firmowego fanpage wiedzą chyba wszyscy prowadzący biznes. Nieco inaczej wygląda kwestia otwierania sklepów na Facebooku. Choć sam proces jest prostszy od zakładania fanpage, sklepy na Facebooku nadal nie są tak powszechne. W dodatku taki sklep można łatwo skonfigurować pod restaurację – dodać zdjęcia dań, pogrupować je według kategorii, określić ceny oraz w razie potrzeb uruchomić płatne kampanie reklamowe. Mamy również pełną kontrolę nad tym, gdzie dojdzie do finalizacji transakcji. Realizacja może być przeprowadzona w pełni na Facebooku, jednak zaleca się ustawienie odpowiednich przekierowań do strony internetowej restauracji.

Zalety: dodatkowy darmowy kanał promocji, możliwość integracji z systemem obsługi zamówień
Wady: niewiele osób wie jak korzystać z tego systemu

 

System zamówień online dla restauracji – co powinien zawierać?

Odpowiednio przygotowany system zamówień dla restauracji będzie komfortowy zarówno od strony sprzedającego, jak i klienta. Takie podejście pozwoli na zwiększenie efektywności pracy oraz satysfakcji użytkowników strony. Wymieńmy zatem kilka rzeczy, które powinien zawierać:

Intuicyjny system zarządzania treścią – rozbudowywanie menu o nowe produkty i potrawy, aktualizacja cennika, a nawet dodawanie nowych podstron – wszystko to umożliwi  prosty system zarządzania treścią.

Podejście mobile-first - w takiej branży jak gastronomia najwięcej klientów pochodzi z urządzeń mobilnych. Szybka, nowocześnie wyglądająca strona internetowa z powodzeniem może zastąpić aplikację mobilną. Aplikacje są wygodne, jednak użytkownicy przykładają co raz większą wagę do tego co instalują na swoim telefonie i niejednokrotnie wolą skorzystać ze strony bez konieczności wgrywania dodatkowego oprogramowania na swoim smartfonie.

Metody płatności – od strony klienta istotne są dwie rzeczy: po pierwsze ważne, by miał ich kilka do wyboru(płatność gotówką bądź kartą przy odbiorze oraz szereg możliwości przedpłaty), po drugie aby proces płatności przebiegał w jak najkrótszym czasie. Od strony właściciela istotne są również dwie rzeczy: pierwsza, by zapewnić klientowi to czego oczekuje, druga by kasa znalazła się na koncie :).

Zarządzanie zamówieniem – przegląd wszystkich zamówień, możliwość wprowadzania modyfikacji, ustawianie statusów, automatyczne generowanie powiadomień, zarządzanie obszarami dostaw.

Obsługa zwrotów – jak w każdym biznesie coś może pójść nie tak. System musi być odpowiednio przygotowany na taką ewentualność i przeprowadzić klienta przez ten proces szybko i sprawnie.

 

Dlaczego warto posiadać system zamówień online?

System obsługi zamówień online to masa wymiernych korzyści.

Zwiększenie sprzedaży – nowoczesny system obsługi zamówień online to potężne narzędzie do maksymalizowania zysku. Jest to dodatkowy kanał sprzedażowy, który daje firmie dużą dowolność w działaniu.

Redukcja kosztów – sam decydujesz na jakich warunkach sprzedajesz. Unikasz dodatkowych kosztów i ogromnych prowizji sprzedażowych. Własny system obsługi zamówień online pozwala prowadzić niezależną sprzedaż, bez konieczności dzielenia się zyskami z pośrednikiem.

Nieograniczone możliwości – jako właściciel masz prawo zdecydować jak będzie się prezentowała Twoja restauracja w Internecie. Sposób ekspozycji potraw oraz menu ogranicza tylko Twoja wyobraźnia. Powinieneś również pomyśleć o specjalnym traktowaniu klientów składających zamówienia bezpośrednio w Twoim systemie.

Zwiększona efektywność – obsługa kilku zamówień jednocześnie, wysyłanie powiadomień, zmiana statusów, wszystkie rachunki w jednym miejscu

Wiarygodność marki – nie tylko odróżniasz się od konkurencji, ale stajesz się od niej lepszy. Pokazujesz, że jesteś poważnym graczem na rynku. zyskasz zaufanie w oczach klienta, a jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie istnieje duża szansa, że wasza relacja potrwa dłużej.

Własna baza klientów – kolejna ogromna zaleta. Własna baza klientów umożliwia prowadzenie spersonalizowanych kampanii mailowych a oraz szereg innych działań promujących markę.

Zbieraj dane o swoich klientach

Własna strona internetowa ze zintegrowanym systemem zamówień niesie ze sobą olbrzymi potencjał reklamowy. Prowadzenie kont w social media, czy wysyłanie spersonalizowanych maili to idealne rozwiązania dla wspierania procesów sprzedaży. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, które idealnie pasują stricte do promowania restauracji.

Zanim do nich przejdziemy, najpierw podkreślmy jak ważną rolę w prowadzeniu tych aktywności odgrywa zbieranie danych do własnej bazy. Załóżmy, że nasz klient Karol zarejestrował konto w naszym systemie, a następnie złożył zamówienie. Dzięki temu, oprócz danych osobowych takich jak adres e-mail, numer telefonu, czy adres dostawy mamy również informacje o zamówieniu. Wiemy co zamówił, kiedy, oraz jaka była wartość zamówienia.

Zebrane dane posłużą nam do grupowania naszych klientów według dowolnych kryteriów.
Możemy np. przesyłać maile z kodami rabatowymi do użytkowników, którzy ostatnie zamówienie złożyli 30dni wcześniej. Jeśli natomiast klient kilkukrotnie powtarza swoje zamówienie, można zachęcić go do złożenia większego zamówienia specjalnym rabatem, czy gratisem. Warto w formularzu rejestracyjnym umieścić pole do wprowadzania daty urodzenia. W ten sposób będziemy mogli przygotować specjalne oferty urodzinowe dla klienta.

Kolejną istotną rzeczą może okazać się także godzina zamówienia. Jeśli klient zamawia jedzenie o konkretnej godzinie, któryś raz z rzędu, można podesłać mu e-mail, lub sms z rabatem właśnie o tej porze. Statystycznie restauracje notują najmniej zamówień w godzinach przedpołudniowych. Jeśli w naszym systemie zauważymy podobne zjawisko, może dobrym pomysłem będzie wprowadzenie happy hours np. od 10 do 12.

Sprawdzonym sposobem na budowanie długotrwałych relacji z klientem jest dobry program lojalnościowy. Zgromadzone dane umożliwią stworzenie takiego programu.

 

5 prostych trików zwiększających sprzedaż

Wiesz już jakie dane są dla Ciebie istotne oraz jak efektywnie z nich korzystać. Czas omówić kilka prostych trików, które z powodzeniem wykorzystują najwięksi gracze na rynku.

  1. Zacznij od strony internetowej – przede wszystkim umieść przyciski „Zamów online” w kilku miejscach, tak aby klient w każdym momencie przeglądania strony miał możliwość natychmiastowego złożenia zamówienia. Druga bardzo ważna sprawa to ekspozycja dań – atrakcyjne zdjęcia, barwne opisy uczynią Twoje menu bardziej oryginalnym. Powinieneś także dołożyć wszelkich starań, aby klient zostawił swoje dane. W tym celu możesz umieścić wyskakujący pop-up z miejscem na wpisanie maila.
  1. Wprowadź zniżki na pierwsze zamówienie – niemal każda aplikacja obsługująca zamówienia online przyciąga do siebie nowych klientów sporymi rabatami na pierwsze zamówienie. Ludzie niejako są już do tego przyzwyczajeni i automatycznie wyszukują informacji o zniżkach na pierwsze zamówienie. Daj im więc to czego oczekują, a następnie zadbaj by byli maksymalnie zadowoleni z Twoich usług.
  2. Podziękuj swojemu klientowi – każdy z nas lubi, gdy ktoś mu dziękuje. Skoro klient wybrał Twoje usługi, okaż mu szacunek. Pamiętaj, by trochę się tutaj wysilić i podkreślić, że składanie zamówienia bezpośrednio przez Twój system ma dla Ciebie szczególne znaczenie.
  3. Załóż firmowego bloga – o sztuce kulinarnej można pisać wiele, a tematy nigdy się nie kończą. Ciekawy blog kulinarny zwiększy ruch na Twojej stronie, pokaże, że znasz się na tym co robisz oraz dołoży swoją cegiełkę w zwiększaniu liczby zamówień.
  4. Zadbaj o wygodę klienta – zbieranie danych o klientach jest bardzo ważne, jednak powinieneś to robić z głową i nie za wszelką cenę. Każdy użytkownik powinien mieć możliwość złożenia zamówienia bez konieczności rejestracji. Jeśli chodzi o udogodnienia dla powracających klientów na pewno podstawą będzie automatyczne uzupełnianie danych w poszczególnych polach.

 

Podsumowanie

System zamówień online dla restauracji to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich rodzajów gastronomii - restauracji , pizzerii oraz fastfood. Atutów tego rozwiązania jest bardzo wiele, przede wszystkim dowolność projektu i brak pośredników.

Oczywiście nie negujemy prowadzenia biznesu na jednym z popularnych portali – wręcz przeciwnie im więcej miejsc, w których klienci mogą skorzystać z naszych usług tym lepiej. Należy zwrócić jednak uwagę, że profesjonalny system obsługi zamówień online daje nam o wiele więcej możliwości i to my decydujemy o każdym z jego elementów.

Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem takiego systemu dla Twojej restauracji nie czekaj i skontaktuj się z nami.

Raszke Michał
17-03-2021 321 odsłon