Interfejs ogólny systemu oraz sposób korzystania z niego


  • 1. Wprowadzenie

    • 1.1. Informacje ogólne

      • W poniższym dokumencie opisany został ogólny interfejs systemu Imperial, sposób korzystania z niego oraz opis jego funkcjonalności.

  • 2. Wymagania

  • 3. Logowanie do systemu

    • Aby rozpocząć zarządzenie serwisem opartym o system Imperial należy przejść do systemu zarządzania i zalogować się na konto z prawami administratora / redaktora. Aby przejść do strony logowania należy w pasku przeglądarki dodać do adresu strony internetowej "/IADMIN" np. www.adres-internetowy.pl/IADMIN. Na ekranie pojawi się formularz logowania do systemu zarządzania, który przedstawia rysunek poniżej akapitu (W przypadku, jeżeli serwis posiada konta użytkowników, możemy zalogować się na konto administratora poprzez dostępny formularz po stronie klienta.

       

      Logowanie do systemu zarządzania dostępne jest tylko dla użytkowników, którzy posiadają konta z odpowiednimi prawami umożliwiającymi redagowanie treści serwisu.

      imperial-screen-11-09-2018-08-25-26_5b975fdb9f139.png

  • 4. Ekran główny (Pulpit)

    • imperial-screen-11-09-2018-09-28-03_5b976e8968003.png

      1. 1

        Logo systemu Imperial pozwala wrócić na stronę główną systemu zarządzania (Pulpit).

      2. 2

        Pasek rozwijania menu pozwalającego zarządzać strukturą katalogów w serwisie dostępny tylko dla administratorów z pełnymi prawami zarzadzania. Pasek pojawia się po najechaniu do prawej krawędzi menu struktury katalogów.

      3. 3

        Menu główne służy do nawigacji po stronach administracji.

      4. 4

        Informacja o zalogowanym użytkowniku.

      5. 5

        Szczegółowe informacje o zalogowanym użytkowniku.

      6. 6

        Informacja o trybie pracy na wersji developerskiej, zmiany nie będą obowiązywać na wersji produkcyjnej będzie wymagane ich ponowne dodanie na wersji produkcyjnej.

      7. 7

        Języki systemu zarządzania oraz język, którym zarządzamy w serwisie po stronie klienta (Treści należy wprowadzać dla każdej z dostępnych wersji językowych).

      8. 8

        Struktura katalogów - wyświetla dostępne funkcjonalności systemu w postaci katalogów. Pozwala na tworzenie zagnieżdżonych menu systemu, które później mogą być wykorzystane jako Okno systemu i przeniesione do widoku po stronie klienta. Katalogi prezentują użytkownikowi treści serwisu.

        imperial-screen-11-09-2018-09-46-12_5b9772cb253af.png
        1. A

          Ikona rozwijania / zwijania kolejnych gałęzi menu.

        2. B

          Ikona informująca o poprawnym miejscu przenoszenia katalogu w strukturze. Błędne ustawienie sygnalizowane jest ikoną: prawidłowe .

        3. C

          Miejsce, w które zostanie przeniesiony katalog.

        4. D

          Ikona informująca o funkcjonalności odnośnika.

          1. Katalog (możliwość zagnieżdżania kolejnych elementów w katalogu).

          2. Odnośnik do istniejącego katalogu w systemie (brak możliwości zagnieżdżania).

          3. Odnośnik do strony głównej.

          4. Odnośnik do adresu url.

        5. E

          Katalogi ukryte - publiczne to takie, których treść jest publikowana w serwisie, ale odnośnik do nich nie występuje w żadnym z menu, a dostęp do nich jest możliwy poprzez wpisanie adresu w przeglądarce w postaci www.adres-internetowy.pl/nazwa-katalogu/.

        6. F

          Katalogi nie opublikowane nie należą do treści serwisu, przydatne w przypadku, kiedy nie chcemy usuwać katalogu, a potrzebujemy wyłączyć go z publikacji w serwisie.

        7. G

          Wyszukiwarka dla struktury katalogów.

        8. H

          Przycisk przenoszący do widoku dodawania nowego katalogu.

        9. I

          Przycisk przenoszący do widoku dodawania nowego okna z wybraną funkcjonalnością Menu.

      9. 9

        Opcje zarządzania katalogiem dostępne po kliknięciu na nazwę katalogu w strukturze.

        1. Przejście do widoku katalogu po stronie klienta.

        2. Edycja treści katalogu, jeżeli ikona nieaktywna oznacza to, że katalog nie posiada strony zarządzania treścią.

        3. Edycja konfiguracji katalogu, przenosi do widoku dodawania / edycji katalogu.

        4. Przejście do widoku zarządzania oknami dla danego katalogu.

        5. Usuwanie katalogu.

        6. Sortowanie katalogów według nazwy.

      10. 10

        Okna zawierające informacje pochodzące z dostępnych w systemie funkcjonalności np. Najnowsze powiadomienia.

      11. 11

        Informacje dotyczące: wersji systemu, przez kogo został zrealizowany, ID licencji , adresu firmy realizującej.

  • 5. Języki systemu zarządzania oraz serwisu po stronie klienta

    • Języki w serwisie pełnią bardzo ważną funkcję w uzupełnianiu treści. Język systemu zarządzania służy do wyboru języku dla widoków stron administracji. Ważniejszą rolę pełni opcja wyboru języku po stronie klienta dla którego będziemy zarządzać. W przypadku kiedy serwis posiada kilka wersji językowych, treści dla każdej z nich uzupełniamy osobno. W tym celu wykorzystuje się opcję zmiany języku dla którego chcemy zarządzać treścią. Po wybraniu uzupełniamy wszystkie treści w wybranym języku tak samo jak dla języka polskiego np. dodajemy nowe aktualności z angielską nazwą i opisem, lub tworzymy strukturę katalogów dla innego języka itp.

  • 6. Zarządzanie treścią

    • 6.1. Lista elementów

      • imperial-screen-11-09-2018-11-34-50_5b978c40bc100.png

        1. 1

          Dodatkowe opcje dotyczące katalogu

          imperial-screen-11-09-2018-12-21-12_5b97971f6119e.png
          1. A

            Przejście do widoku listy dodanych elementów w tym przypadku do listy akapitów strony opisowej. Widok aktualnie wyświetlony na obrazku.

          2. B

            Przejście do konfiguracji katalogu.

          3. C

            Przejście do podglądu katalogu od strony klienta.

        2. 2

          Dodanie miejsca aktualnie wyświetlanego do skrótów. Wyświetli się okno dialogowe.

          imperial-screen-11-09-2018-12-44-56_5b979cb0ae269.png
          1. A

            Przycisk dodawania nowego skrótu, uruchamia okno dialogowe D.

          2. B

            Przycisk po najechaniu pokazuje dodane skróty

          3. C

            Lista dodanych skrótów.

          4. D

            Okno dialogowe dodawania nowego skrótu poprzez podanie nazwy.

        3. 3

          Wyszukiwanie w liście wierszy, które pasują do wpisanej frazy i wyświetlenie tylko pasujących. Użycie widoczne na liście aktywnych filtrów.

        4. 4

          Przejście do formularza dodawania nowego elementu do treści katalogu. Dla strony opisowej będzie to nowy akapit. W tej części strony mogą występować dodatkowe przyciski dotyczace listy.

        5. 5

          Pasek zawierający opcje selekcji elementów z listy. Oznacza to, że zostaną pokazane tylko te, które spełniają warunki selekcji. W przypadku z obrazka będą to tylko elementy, które są opublikowane.

        6. 6

          Zaznaczenie wszystkich elementów listy.

        7. 7

          Usunięcie wybranych elementów listy.

        8. 8

          Pager - nawigacja pomiędzy kolejnymi stronami listy elementów w przypadku, kiedy jest ich więcej niż zadeklarowana wartość polu o znaczniku 9.

        9. 9

          Wybór liczby elementów na jednej stronie.

        10. 10

          Przycisk sortowania elementów, za pomocą metody złap, przeciąg i upuść. Elementy będą wyświetlane na stronie w kolejności takiej jak znajdują się na liście.

        11. 11

          Nagłówek kolumny po kliknięciu możliwe sortowanie elementów według wybranej kolumny w dwóch trybach rosnąco i malejąco.

        12. 12

          Kolumna zaznaczania elementów.

        13. 13

          Najważniejsze opcje dla elementu listy:

          1. publikacja elementu w treści katalogu.

          2. edycja treści elementu.

          3. usunięcie elementu.

        14. 14

          Aktualna pozycja w systemie zarządzania.

    • 6.2. Obsługa formularzy

      • imperial-screen-12-09-2018-08-03-54_5b98ac54a59a2.png

        1. 1

          Zakładki formularza, nagłówki mówią o zawartości.

        2. 2

          Etykieta pola informuje o przeznaczeniu pola. Znak * informujący o wymaganym polu. Nie wypełnienie pola zwraca informacje o błędach wypełnienia formularza.

        3. 3

          Krótkie pole tekstowe do wprowadzenia informacji. Może być rozdzielone na wersje językowe o czym świadczą flagi przy pole.

        4. 4

          Dłuższe pole tekstowe do wprowadzenia informacji.

        5. 5

          Edytor HTML zawiera większość narzędzi znanych z pakietu MS Office Word. Na większą uwagę zasługują funkcje dodawania linków, zdjęć, filmów, opcja wyświetlająca kod źródłowy wprowadzonej treści oraz menu Widok.

          imperial-screen-12-09-2018-08-21-03_5b98b053e2057.png
          1. A

            Wstawianie linku do treści. Po kliknięciu pojawi się okno, w którym należy podać adres URL oraz pod jakim tekstem ma występować link w treści. W opcji Tytuł podajemy infrmacje dotyczące atrybutu title (treść po najechaniu) linku. W opcji Cel ustawia się, czy link ma otworzyć się w nowym oknie.

            imperial-screen-12-09-2018-08-30-48_5b98b29c92b11.png
          2. B

            Wstawianie zdjęcia do treści. Po kliknięciu pojawi się okno wstawiania / edycji obrazka.
            Opcje ogólne dotyczą:

            • Źródła zdjęcia - wybieramy ikonę przeglądania obok pola i za pomocąMenadżera plików wstawiamy zdjęcie,

            • Opis obrazka - ustawia wartość ALT zdjęcia, która wykorzystywana jest przy optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek,

            • Wymiary - pozwalają ustalić szerokość i wysokość obrazka.

            Opcje zaawansowane dotyczą:

            • Pole Styl - pozwala na dodanie wartości dla atrybutu style dla zdjęcia według reguł css3.

            • Pola odstęp pionowy i poziomy - odpowiadają za ustawienie marginesów odpowiednio pionowy - góra i dół poziomy - lewy i prawy.

            • Pole Ramka - ustalamy szerokość ramki w pikselach.

            imperial-screen-12-09-2018-08-36-08_5b98b3f59b1ac.png
          3. C

            Wstawianie filmu do treści. Po kliknięciu pojawi się okno wstawiania / edycji wideo.
            W opcjach ogólnych ustawiamy:

            W opcjach osadź znajduje się kod html wideo.

            W opcjach zaawansowanych ustawiamy:

            • Źródło alternatywne - link do pliku wideo który będzie wyświetlany w momencie kiedy link poday w źródle będzie niedostępny. np. https://www.youtube.com/watch?v=SJUkDK5BwB8

            • Plakat - ustawia obraz, który jest wyświetlany podczas ładowania filmu.

            imperial-screen-12-09-2018-08-38-04_5b98b4618e5d2.png
          4. D

            Podgląd kodu źródłowego dodanej treści.

          5. E

            Menu Widok zawiera następujące opcje:

            • Pokaż bloki - wyświetla bloki html w postaci ramek, które pomagają na edycję treści.

            • Podgląd - wyświetla widok treści.

            • Wymiary - ustawienie szerokości oraz wysokości wideo.

            • Pełny ekran - przełącza edytor w tryb pracy na pełnym ekranie.

        6. 6

          Pole do wprowadzania liczb całkowitych.

        7. 7

          Pole do wprowadzania liczb rzeczywistych.

        8. 8

          Pole do wprowadzania ceny.

        9. 9

          Pole do wprowadzania NIP.

        10. 10

          Pole do wprowadzania Pesel.

        11. 11

          Pole podania numeru konta bankowego.

        12. 12

          Pole podania kodu pocztowego.

        13. 13

          Pole podania numeru telefonu.

        14. 14

          Pole podania adresu e-mail.

        15. 15

          Pole podania wprowadzania hasła. Ikona służy do generowania losowego prawidłowego hasła. Ikona po przytrzymaniu przycisku myszy pokazuje wprowadzone hasło.

        16. 16

          Pole do wprowadzania adresu url.

        17. 17

          Pole wyboru koloru po kliknięciu w ikonę koloru pojawia się panel dodawania koloru. Kliknięcie w usuwa wybrany kolor przywracając wartość domyślną.

          imperial-screen-12-09-2018-09-24-48_5b98bf4731713.png

          Panel wyboru koloru pozwala na skorzystanie z dostępnej palety lub wprowadzaniu wartości w postaci RGB lub szesnastkowej.

        18. 18

          Pole dodawania ikon zdefiniowanych w systemie.

        19. 19

          Pole wyboru wartości liczbowej z paska.

        20. 20

          Pole wielokrotnego wyboru z wyszukiwarką.

          imperial-screen-12-09-2018-09-46-28_5b98c45d270ad.png
          1. A

            Wyszukiwarka opcji na liście.

          2. B

            Lista opcji do wyboru.

          3. C

            Zaznaczone opcje z listy. Ikoną możemy usuwać wybrane opcje.

          4. D

            Duża liczba opcji dzieli listę na kolejne podstrony.

        21. 21

          Pole listy rozwijalnej.

        22. 22

          Pole wielokrotnego wyboru.

        23. 23

          Pole jednokrotnego wyboru.

        24. 24

          Pole wyboru daty i czasu po kliknięciu w ikonę pojawia się kalendarz z wyborem czasu, z którego wybieramy datę i czas. Kliknięcie w usuwa wybraną datę i czas.

          imperial-screen-12-09-2018-10-38-02_5b98d070e6a62.png

          Panel wyboru daty i czasu za pomocą przycisków nawigacji pozwala poruszać się po kalendarzu. Wybór daty następuje po kliknięciu w odpowiednią wartość lub zmianie czasu. Opcja Dzisiaj wstawia aktualną datę i czas.

        25. 25

          Pole wyboru daty po kliknięciu w ikonę pojawia się kalendarz, z którego wybieramy datę. Kliknięcie w usuwa wybraną datę.

          imperial-screen-12-09-2018-10-55-32_5b98d486acf37.png

          Panel wyboru daty za pomocą przycisków nawigacji pozwala poruszać się po kalendarzu. Wybór daty następuje po kliknięciu w odpowiednią wartość. Opcja Dzisiaj wstawia aktualną datę.

        26. 26

          Pole wyboru czasu po kliknięciu w ikonę pojawia się wybór czasu, z którego wybieramy godzinę, minutę i sekundę. Kliknięcie w usuwa wybrany czas.

          imperial-screen-12-09-2018-11-03-45_5b98d6758e81a.png

          Wybór czasu następuje po wybraniu odpowiedniej wartości za pomocą suwaków. Opcja Teraz wstawia aktualną datę.

        27. 27

          Panel dodawania nowych zdjęć, po wybraniu opcji Przeglądaj wyświetla się systemowe okno wyboru plików. Brak ograniczenia liczby dodawanych zdjęć jednocześnie, ładowanie zdjęć odbywa się w tle strony.

        28. 28

          Panel dodawania nowych zdjęć, po wybraniu opcji Przeglądaj wyświetla się systemowe okno wyboru plików. Każdy plik wybieramy osobno.

        29. 29

          Panel dodanych zdjęć, zawiera informacje o nazwie pliku, opisie oraz dostępnych miniaturach.

          imperial-screen-12-09-2018-11-09-31_5b98d82637efd.png

          Panel udostępnia następujące opcję:

          • Miniatury - po najechaniu myszą na rozmiarze miniatur wyświetla się opcja Dopasuj pozwala ona na dopasowanie, która część zdjęcia ma mieścić się na miniaturze wybranego rozmiaru. Opcja Utwórz(x) tworzy brakującą miniaturę która nie została wygenerowana podczas dodawania zdjęcia.

          • Pobierz - pozwala na pobranie zdjęcia.

          • Usuń - usuwa zdjęcie.

          • Ustaw opis - ustawia wartość opis oraz atrybut ALT do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

          • Zamień - pozwala zamienić dodane zdjęcie.

          • Ustaw jako główne - ustawia wybrane zdjęcie jako to, które będzie reprezentować artykuł tam gdzie wyświetlone jest tylko jedno jego zdjęcie.

          • Przytnij - pozwala na przycięcie zdjęcia.

          Panel przycinania / dopasowania zdjęcia:

          imperial-screen-12-09-2018-11-13-05_5b98d8a919799.png

          Na panelu należy wybrać obszar, który pozostanie jako obraz naszego zdjęcia za pomocą rozjaśnionego pola oraz dostępnych punktów transformacji. Modyfikację kończymy klikając Zapisz.

        30. 30

          Panel pojedynczego zdjęcia, wyświetla zdjęcie oraz informacje o rozmiarze dodanego zdjęcia. Dostępna jest opcja dopasowania obrazu do odpowiedniego rozmiaru za pomocą Panelu przycinania / dopasowania.

        31. 31

          Dodawanie zdjęć z schowka. Polega na skopiowaniu dowolnego zdjęcia skrót CTRL+C lub wybór z dostępnego oprogramowania w którym otwieramy zdjęcie opcji kopiowania. Następnie należy przejść do pola dodawania obrazu z schowka i kliknać przycisk dodawania. Aby dodać obraz należy wcisnać CTRL+V zdjęcie zostanie dodane, będzie widoczny podgląd. Dodany obraz posiada nazwę pliku, oraz możliwość usunięcia go.

          imperial-screen-12-09-2018-11-24-38_5b98db5922260.png
        32. 32

          Panel dodawania plików np. załączników, kliknięcie Przeglądaj wyświetla okno systemowe wyboru pliku.

        33. 33

          Panel dodanych plików zawiera informacje o nazwie, opisie oraz podstawowe opcje:

          • Pobierz - umożliwia pobranie pliku.

          • Usuń - usuwa plik.

          • Zmień / dodaj opis - Dodaje opis do pliku, który jest wykorzystywany do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

        34. 34

          Przycisk zapisuje i powraca do edycji formularza.

        35. 35

          Przycisk zapisuje i przechodzi do formularza dodawania nowego elementu.

        36. 36

          Przycisk zapisuje i przechodzi do listy dodanych elementów.

        37. 37

          Przycisk anuluje dodawania / edycję elementu.

        imperial-screen-12-09-2018-15-20-46_5b99131dd9e41.png

        1. 1

          Pole błędnie uzupełnione podczas wypełniania formularza.

        2. 2

          Informacja o błędzie jaki popełniono przy wypełnianiu pola formularza.

  • 7. Informacje w serwisie

    • Podczas zarządzania serwisem system wyświetla informacje o poprawności wykonywania działań w postaci wyskakujących okienek. Dodawanie do systemu: Okien, Katalogów, Elementów treści zarządzania jest zawsze kończone stosowną informacją. Formularze w zależności od typu pól posiadają odpowiednią walidację, która wyświetla informacje o popełnionych błędach wypełniania.

  • 8. Kończenie zarządzania serwisem

    • Aby zakończyć zarządzanie serwisem należy wylogować się z konta administratora / redaktora. Opcja wylogowania jest dostępna z poziomu zarządzania serwisem w panelu użytkownika.