Administratorzy systemu często konfigurują swoje systemy tak, aby odrzucały pocztę od spamerów, ale ponieważ żaden system filtrowania spamu nie jest doskonały, Twoja wiadomość mogła zostać zablokowana w powodu spamu. Niektóre z najczęstszych:
Spam blocks
<user@example.com>: host ntserver.example.com refused to talk to me:
550 Permission denied
albo bardziej kreatywna odpowiedź:
<user@domain.net>:
connect to domain.net: 550 Connection refused - we hate spammers!
Błędy te oznaczają, że nazwa domeny Twojego dostawcy (a konkretnie Twój adres e-mail) jest wyraźnie wymieniona jako znany spamer na czarnej liście. Może to być oparte na zewnętrznej usłudze, która udostępnia czarne listy znanych spamerów dostawcom usług internetowych, lub administrator może zablokować dużą ilość poczty przychodzącej z Twojej domeny. W większości przypadków dostawca poczty e-mail będzie musiał skontaktować się z administratorem systemu, aby usunąć blokadę, więc powinieneś natychmiast skontaktować się z dostawcą. Zakładając, że Twój dostawca w rzeczywistości nie jest usługą spamującą, będą chcieli działać szybko, aby usunąć się z tych czarnych list. W większości wypadków jednak nieświadomi użytkownicy sami rozsyłają spam, czy to z newsletterów czy z innych systemów, co w konswekwencji prowadzi do obniżenia „zaufania” do ich domeny, a co za tym idzie do cyklicznego trafiania na czarne listy. Bez edukacji użytkowników i zmiany ich zachowania problem będzie powracał i się nasilał.
Istnieją dwa inne komunikaty o błędach antyspamowych, które są bardzo podobne do niektórych błędów domeny przedstawionych powyżej. Pierwszy to błąd „domain not found”, w którym nie można znaleźć domeny nadawcy:
<recipient@example.com>:host img10.ppi.net said: 554
<user@fake_domain.com>: Sender Address Rejected: domain not found
W przeciwieństwie do błędu „Domain Not Found” pokazanego powyżej jako błąd domeny, jest to odrzucenie antyspamowe. Zwróć uwagę na „Sender Address Rejected” - oznacza to, że problem dotyczy w rzeczywistości adresu e-mail nadawcy – a konkretnie, że domena użyta w adresie e-mail nadawcy nie była prawidłową domeną. Gdy serwer pocztowy otrzymuje wiadomość e-mail od jednego ze swoich użytkowników, serwer sprawdza, czy domena nadawcy jest prawdziwą domeną — jeśli nazwa domeny nie zostanie rozwiązana, wiadomość zostanie odrzucona z błędem „Sender Address Rejected”. Jest to błąd antyspamowy, ponieważ uniemożliwia serwerom pocztowym przyjmowanie spamu w przypadku, gdy domena jest całkowicie fałszywa, co oznacza, że wiadomość nie mogła z niej pochodzić bo po prostu np. nie istnieje.
Innym rodzajem błędu „554 Relay Access Denied” jest problem z nadawcą używającym niewłaściwego serwera pocztowego do wysłania wiadomości:
<sender@example.com> host smtp-gw-4.example.com said:
554 <sender@example.com>: Sender Address rejected:
Relay access denied
Zasadniczo ten komunikat o błędzie jest podobny do odrzuconego adresu odbiorcy, ponieważ serwer zgłaszający błąd „nie lubi” nazwy domeny. Jednak w tym przypadku problem polega na tym, że serwer poczty wychodzącej „nie polubił” domeny adresu e-mail nadawcy (w przeciwieństwie do powyższych błędów odbiorcy, gdzie serwer poczty przychodzącej nie lubi domeny odbiorcy).
Ten błąd ogólnie wskazuje, że używany serwer poczty wychodzącej (zazwyczaj ten przypisany do Ciebie przez dostawcę usług internetowych) nie akceptuje wiadomości e-mail z adresem Od: podanym w wiadomości e-mail.
Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to zweryfikować ustawienia poczty e-mail u swojego dostawcy poczty e-mail. Upewnij się, że masz prawidłowy serwer pocztowy, nazwę użytkownika i hasło. Sprawdź również, czy musisz używać uwierzytelniania SMTP, czy też musisz używać protokołu POP przed SMTP.
Jeśli korzystasz z protokołu POP przed SMTP, możesz napotkać sporadyczne problemy z urządzeniami mobilnymi. Jest to spowodowane zmianą sieci danych z powodu słabego zasięgu lub zmianą jednego hotspotu Wi-Fi na inny. To, co się dzieje, to fakt, że Twój adres IP może się zmieniać, więc teraz wysyłasz e-maile z nowego adresu IP zamiast adresu IP, za pomocą którego pierwotnie uwierzytelniono. Aby temu zapobiec, możesz spróbować przełączyć się na uwierzytelnianie SMTP, aby sprawdzić, czy Twój dostawca poczty e-mail również ma to włączone. Jeśli to się nie powiedzie, może być konieczne skontaktowanie się z dostawcą poczty e-mail i poproszenie go o włączenie uwierzytelniania SMTP na serwerze pocztowym.
Wreszcie, na serwerze odbiorcy mogą pojawić się filtry antyspamowe. W takim przypadku powinieneś poprosić swojego dostawcę poczty e-mail o przejrzenie plików dziennika serwerów pocztowych, aby uzyskać więcej informacji o tym, jak temu zapobiec.